B, Montague
On behalf of the Appellant

08 January 2012
IN THE INFORMATION TRIBUNAL
BETWEEN:-
BRENDAN MONTAGUE
Appellant
- And -

THE INFORMATION COMMISSIONER
Respondent

WITNESS STATEMENT OF BRENDAN MONTAGUE

[ Brendan Montague of Request Initiative Limited 27-29 Cursitor Street, Holborn,
London, EC4A 1LT

1.

[ am director of the Request Initiative, a community interest company.

[ make this witness statement in support of Brendan Montague’s appeal.
The facts and matters set out in this statement are within my own
knowledge unless otherwise stated, and I believe them to be true. Where I
refer to information supplied by others, the source of the information is
identified; facts and matters derived from other sources are true to the
best of my knowledge and belief. References in this statement are to
documents in the bundles of documents prepared for the Tribunal

hearing.

[ am appealing a decision [DN: FS50353245] by the Information
Commissioner’s Office not to uphold my complaint against the Charity
Commission following its decision not to disclose the name of the seed
donor of the Global Warming Policy Foundation (GWPF) citing Section

40(2) of the Freedom of Information Act.



The Charity Commission notes that the obligation under Principle 1 of the
Data Protection Act is to process personal data “fairly and lawfully” and
that it would be unfair on the data subject to release the name of the

donor without his permission to a journalist.

The GWPF would, I assume, argue that campaigning against climate
change mitigation is acting in the public and national interest because of
the perceived adverse impact such policies could have on the UK economy.
If the foundation is acting in the public interest it would be unfair to name

its seed donor without his consent.

However, | believe that in this particular case the Charity Commission
would be processing the subject data fairly by disclosing the name of the
seed donor of the Global Warming Policy Foundation because the public
has a legitimate interest in being granted access to this information which
outweighs the right to privacy of any one individual. This is based on the
argument that the activities of the foundation are counter to the public

interest in a significant and material way.

The policy recommendations advocated by the GWPF would have an
adverse impact on millions of people by allowing the unabated emission

of carbon dioxide and causing climate change.

[ argue that the GWPF is serving the interests of the oil industry against
the interests of the public more generally. The facts which I will now
present show conclusively that:
a) The oil industry and energy sector more generally has funded
climate denial;
b) The GWPF is closely associated with organisations funded by
the oil industry;
c) That Lord Lawson has had a long and distinguished career

serving the interests of the oil industry;



10.

11.

d) The GWPF is a political campaigning organization and a
considerable proportion of its activity is concerned with directly
campaigning for a change in Government policy with regard to the
emission of greenhouse gasses including carbon dioxide, which

includes but is not limited to the repeal of the Climate Change Act.

Charities are limited in how much activity they can contribute to
campaigning for a change in government policy and I believe that the

GWPF has crossed this threshold.

[ have submitted a significant number of documents relating to the GWPF,
including website content, privately sent membership newsletters and
comments and articles published in the national press (see paragraphs 83
to 122), to support the argument that the foundation is a political
organization actively campaigning for a change in government policy as a

central focus of its work.

For these reasons, I do not believe that it can be assumed that the public
interest is best served by allowing donors to contribute to the GWPF
anonymously. When considering whether data is processed fairly and
lawfully the public body should look beyond the interests of the data
subject and to whether such processing would be fair on others, and

society generally.

The aims and objectives of the GWPF

12.

The Global Warming Policy is a registered educational charity. The GWPF
application for registration [Open Bundle: Tab 5 - Additional
documentation; A Information disclosed by Charity Commission to
Appellant in response to request] was released by the Charity
Commission to Request Initiative under the Freedom of Information Act.
The application states that the objects of the GWPF are “to advance the
public understanding of global warming and of its possible consequences,

and also of the measures taken or proposed to be taken in response to it,



13.

14.

15.

including by means of the dissemination of the results of the study of, and
research into: a) the sciences relevant to global warming, b) its impact upon
the environment, economies and society, and the above mentioned measures

and also by the promotion of study and research in those subjects.”

The document adds: “There is no detriment or harm that might arise from
the GWPF carrying out its aims. While some of its reports may attract
comment or criticism, as highlighted in section A6, the information it
disseminates will be subject to academic scrutiny and will be supported by

scientific and economic evidence”.

According to the GWPF accounts for 2010 filed with the Charity
Commission and Companies House [Open Bundle: Tab 5 - Additional
documentation; C Global Warming Policy Foundation Financial
Statements - 15.07.09 - 31.07.10]: “The Foundation was launched on 23
November 2009 as an all-party and non-party think tank and educational
charity, with a commitment in particular to advancing the understanding of
the policy options that might be adopted in response to global warming,

and in doing so to improve the level of debate on this important issue.”

The 2010 accounts also state: “...the failure of the Copenhagen conference
to endorse a legally binding global decarbonisation agreement of any kind,
has led to a greater degree of open-mindedness about climate issues and the
future course of global warming policy than had previously existed, to
which I believe the Global Warming Policy Foundation has been able to
make a significant contribution. There remains, however, a particular
problem in the United Kingdom, which under the previous Labour
government enacted, uniquely in the world, a unilateral legally-binding
commitment to massive decarbonisation, a commitment which its
Conservative / Liberal Democrat coalition successor has stridently
continued. The fact that this is therefore no political policy debate on this

issue in the UK makes the role of our Foundation all the more necessary.”



Funding and the Protocol for the Acceptance of Gifts

16.

17.

18.

19.

The GWPF has to date not named any of its funders. It has stated that
funders include private individuals and family trusts. Lord Lawson has
MPs sitting on the House of Commons Select Committee in 2010 that the
GWPF would happily name its donors, implying that the donors
themselves have each independently declined to be named rather than
there being a policy or practice at the GWPF not to name its donors. He
said: “I would be very happy to see the names of all our donors published, |

can assure you, it would be very, very good” [ref: SOB050].

This appeal before the Information Rights Tribunal concerns only the
identity of the seed funder to the GWPF because the Charity Commission

does not hold information relating to any other donors.

The 2010 GWPF accounts show that for the period 15 July 2009 to 31 July
2010 the foundation raised £594,625 from anonymous donors compared
to just £8,186 from individual membership fees. The operation costs for
the first year were £128,342 with the foundation having £373,460 in

funds carried forward.

In the Chairman’s Statement signed by Lord Lawson it states: “I am most
grateful to all our donors for making the Foundation’s launch and existence

(g

possible...” “...in order to reassure those who might otherwise doubt our
complete independence, our Protocol for the Acceptance of Gifts lays down
that we do not accept donations either from the energy industry or from
anyone with a significant interest in the energy industry. This was formally
resolved at the first meeting of our Board of Trustees. Nor, for that matter,

do we accept money from government.”

The significance of the seed funder to the GWPF and its existence and work.

20.

The seed donor is known to have donated £50,000 to the GWPF [Open
Bundle: Tab 5 - Additional documentation; A Information disclosed by

Charity Commission to Appellant in response to request].



21.

22.

Evidence of this donation was used in registering the foundation as a
charity [Open Bundle: Tab 5 - Additional documentation; A Information
disclosed by Charity Commission to Appellant in response to request].
The single donation represents a 10% of the total amount raised from
donors by the GWPF leading up to and including its launch as a
foundation. Moreover, it represents well over a third of the total amount
spent in the first year of operation, according to accounts filed with the

Charity Commission and at Companies House.

Lord Lawson stated in his Chairman’s Statement in the accounts: “...the
Foundation has to all intents and purposes no source of income other than

private donations...”.

The seed donor to the GWPF

23.

24,

[ have requested that the judge hold a part of the information rights
tribunal in camera in order that she can be made aware of the identity of
the seed donor and to allow for further research into his possible links to
the oil industry and public statements about climate change. On this basis

a ruling can be made on the facts rather than assurances and speculation.

However, some information about the funder of the GWPF is now in the
public domain, mostly contained within a letter from the Charity
Commission to the Information Commissioner’s Office about this

Freedom of Information request [ref: SOB049]. The letter states:

“1. In the course of dealing with [redacted, assumed to be Mr
Montague’s] request the Commission has undertaken internet searches
looking for information about the donor. The donor is well known. Entering
the donor's name into a google [sic] search provides initial results which
identify the donor and nobody else with the donor's name. I have reviewed
the first page of results of this google search and they do not contain any

indication that the donor is a well known climate sceptic. I have noted that



25.

26.

27.

[redacted] questions the Commission's argument that disclosing the donor's
identity would bring unwanted media interest. [Redacted] is a journalist
who is very interested in the identity of the donor and clearly this
demonstrates that there is media interest in this matter. The Charity has
informed the Commission that the donor wishes to remain anonymous. It is
on this basis that the Commission has come to the conclusion that disclosure

of the donor's identity would lead to unwanted media interest.

2. (a) The Commission is not aware that the donor has any links to oil or
energy companies. However, we have not undertaken extensive research on this
matter as this is not our role. Likewise we have not investigated whether the
organisation for which the donor works or alternatively the donor's close

relatives have any- links with the oil industry...

2. (C) The Commission does not know whether a third party provided the funds
to the donor, however, there is nothing to suggest that they did. I can confirm
that the donor is a person of considerable personal wealth and therefore it is
not surprising that s/he was mable to make a donation of £50,000 to a charity
of_his/her choice.”

The Charity Commission also states in the letter that, “we have not
undertaken extensive research on this matter as this is not our role”. It
seems clear that the Charity Commission is not currently in a position to
make a fair appraisal of whether there is a legitimate public interest in

making the identity of the data subject.

Some further information about the donor is given in “Note of telephone
conversation 22 September 2010” written by a member of staff at the
Charity Commission following a call with Lord Lawson and released to

Request Initiative under the Freedom of Information Act [ref: SOB048].

The note states: “[Lawson] said that the donation had been given to the

Charity on the basis of strict anonymity and that the Charity is keen to be



able to keep his identity out of the public domain so that they can remain
faithful to the undertaking they gave him at the time. I pointed out that
[redacted] has made his donation to other charities a matter of public
record and his support for [redacted]. Mr [sic] Lawson said that he would
get in touch with [redacted] and check whether he was willing to have his

name released.”

Reasons given by GWPF to remain secretive about funding

28.

29.

30.

The GWPF has given several reasons for not naming its donors. In the
Chairman’s Statement in the accounts for 2010, Lord Lawson states:
“There has been criticism in some parts of the media and elsewhere that we
do not disclose the identity of our donors. In this we are not alone. Few think
tanks do. Unlike most other charities, think tanks tend to operate in
controversial areas. Indeed, that is part of their raison d’etre. It is
understandable that donors do not wish to be publicly engaged in
controversy. This is particularly true of GWPF, where the soil we till is highly
controversial, and anyone who puts their head above the parapet has to be
prepared to endure a degree of public vilification. For that reason we offer

all our donors the protection of anonymity.”

The Charity Commission refused to release the name of the seed donor of
the GWPF on similar grounds, following a telephone conversation with
Lord Lawson in which he argued the donor would suffer from press

intrusion.

A memo written by a member of staff at the Charity Commission
following this conversation released under the Freedom of Information
Act to the Request Initiative, titled “Note of Telephone Conversation 22
September 2010 [ref: SOB048], states: “The charity is a think tank and
think tanks operate in controversial areas - particularly this one. If the
identity of donors is revealed they may be subject to “vilification and abuse”
in the media and elsewhere. He acknowledged that there may be some

people who think that because we don’t reveal donors we must be funded by

8



31.

the oil industry. He categorically refuted this and said that the Charity has a
formal protocol for the acceptance of gifts which makes it very clear they
will not accept donations from the oil industry. I asked for a copy of the

protocol and he said he would get it to me.”

This explanation is different to the one that Lord Lawson offered to the
Science and Technology Committee on March 1, 2010 when he was
questioned about the funding of the GWPF. Then he did not mention
media intrusion or vilification but instead gave a hypothetical reason
centred on the more domestic concerns of an imaginary donor. The
exchange has been published by the House of Commons and is available

on the website [ref: SOB050]:

Lord Lawson of Blaby: No, like most think tanks, not all but like most,
we do not publish a list, because if donors wish to remain anonymous,
for whatever reasons, perfectly good reasons, then it is their privilege. |
am very happy for them to be published.

Q18 Dr Harris: That is strange, because Sense about Science, which is
an organisation we hear from a lot, publish all their donors, because
they are often accused of being partisan. Would it not be a good idea for
you to adopt that rule; otherwise people might have concerns?

Lord Lawson of Blaby: We are absolutely clean. I would be very happy
to see the names of all our donors published, I can assure you, it would
be very, very good, but if they wish to remain anonymous, for whatever
reason, maybe they have other family members who take a different
view and they do not want to have a row within the family, maybe they

do not want a whole lot of other people asking them for money—

Public interest vs personal data

32.

Lord Lawson and the Charity Commission have both argued that the
name of the donor should not be published because the individual would
suffer media intrusion. I have been a journalist for more than a decade

with experience working at the Mail on Sunday, The Daily Mail and the



33.

34.

35.

36.

Sunday Times. I have worked on breaking stories and investigations in
close proximity to the News of the World and the Sunday Mirror, which
are broadly accepted to be the most robust when it comes to probing

people’s personal affairs.

My experience as a journalist leads me to two very concrete conclusions
which impact on this Freedom of Information request: 1) The newspapers
most likely to intrude on people’s personal lives are not interested in
discovering who is the seed funder of the GWPF and 2) the newspapers
most interested in the identity of the GWPF donor have demonstrated a
clear commitment to public interest journalism and adhere to the Press

Complaints Commission’s Editors’ Code of Practice.

As previously stated in my complaint to the Information Commissioner’s
Office, if the seed funder of the GWPF is not associated in any way with
the oil sector and is not a public figure as the Charity Commission has
suggested there will be very little, if any, interest in the identity of the

funder.

The Charity Commission noted in its communications with the
Information Commissioner’s Office that [ am a journalist interested in the
identity of the seed donor and therefore there must be media interest
[Open Bundle: Tab 5 - Additional documentation; E Email

correspondence relating to this appeal].

While the Freedom of Information process is applicant blind, [ would also
like to make the point that I am only interested because I have yet been
unable to satisfy myself that this donor is not related to the oil industry in
any way. Good journalism always involves significant investment in
establishing the facts even when the facts turn out to be less interesting
and therefore provide no immediate return on such efforts. This is very

clearly journalism in the public interest.

10



37.

There is to my mind also a very clear argument that fairness is clearly
served by an individual who has funded extensive media relations work
by the GWPF - including personal attacks on climate scientists and
unsupported claims about climate science - should himself be subject to
proportionate media scrutiny. For example, it seems unfair that the GWPF
should encourage intense media scrutiny and vilification of Professor Phil
Jones, who was driven to thoughts of suicide, while protecting the identity

of the private individual who made this work possible.

The GWPF is different from most charities

38.

39.

40.

41.

[ am asking for the identity of the seed donor of the GWPF to be disclosed.
This is not based on an argument that the donors to all charities should be
released under the Freedom of Information Act when that information is
held by public bodies. Rather, I am arguing that the GWPF differs from

other charities.

As quoted above, Lord Lawson has himself argued that the GWPF differs

from most charities because its work is highly controversial.

There is evidence to suggest that this controversy exists because climate
scientists, eminent scientific bodies and even the Chief Scientific Advisor
to the Government, Sir John Beddington [Ref: Open Bundle: Tab 5 -
Additional documentation; D Correspondence between Lord Nigel
Lawson and Professor John Beddington (April - June 2010)], have
questioned the scientific validity of the claims made by the GWPF. In short,
there is controversy around the GWPF because many eminent figures

question whether the charity is acting in the public interest.

In addition, I argue that the GWPF operates outside some of the
guidelines of the Charity Commission because its main activities are
political: it spends a considerable proportion of its resources campaigning
for a change in government policy and it publishes and disseminates

information which is demonstrably false.

11



Funding of organisations supporting climate change media work

42,

43.

44,

Charities that contribute to the public debate about climate change often
name their funders. I have researched two charities whose stated aims
are similar to those given by the GWPF and found that they both name a
significant number of their donors, either directly on their websites or as
part of annual reports which are available to download. As quoted above,
in 2010 Dr Evan Harris, then an MP and a member of the Science and
Technology Committee, raised the fact that Sense about Science named its
funders with Lord Lawson. I have also researched the Science Media
Centre on the basis that this is one of the most successful charities

working in science communications.

The Science Media Centre facilitates effective communications by
scientists and scientific bodies including extensive work with journalists

and media organisations [ref: SOB0O51].

A simple Internet search using Google found the Science Media Centre’s
policy on donations and a list of contributors in less than four minutes.
The annual review [ref: SOB051] contains a page about funding. It states:
“The Science Media Centre currently has over 80 funders, reflecting the
diversity of organisations that feel they benefit from the improved
environment for science in the media that the Centre promotes in the UK.
These include scientific institutions and universities, science-based
companies, media organisations and government bodies with a stake in
science. In order to maintain independence from its funders, donations are
capped at 5% of the running costs of the Centre, making the maximum
single donation £22,500. The Wellcome Trust is the only exception to this,
granting the Centre £30,000 per annum of core funding. The Science Media
Centre is also indebted to Mr John Ritblat and family for making the capital
development of the Centre possible.” There follows a list of more than
eighty organisations although it is not explicitly stated that this is a

comprehensive list.

12



45.

46.

Sense about Science is a registered charity that “work/[s] in partnership
with scientific bodies, research publishers, policy makers, the public and the
media, to change public discussions about science and evidence.” [ref:

SOB052].

The “Funding” section of the website is easy to find from the front page
and gives a chart which breaks down the funding sources of the
organisation into key categories, the most significant of which are trusts
and foundations and individuals. Under the chart is the following
statement: “Sense About Science is grateful to the following organisations
for their support for both core and project-related costs in financial year
ending April 2010:” The page then lists organisations which have provided
funding. A brief review suggests there are no private individuals on the

list.

Lord Lawson and the energy sector

47.

48.

Lord Lawson is the founder and chairman of the board of the Global
Warming Policy Foundation. I will now present evidence that Lord
Lawson has a long history of working in the interests of the energy sector.
On this basis I argue that the public has a legitimate interest in
establishing whether the seed funder of his charity, the GWPF, has any

relationship with the energy sector.

Lord Lawson is a former energy minister and Chancellor of the Exchequer.
During his entire political life he has been close to the energy industry. As
Energy Minister he travelled to Saudi Arabia and neighbouring countries
where he enjoyed the gifts and hospitality of oil ministers. The extent of
this relationship, according to Lord Lawson’s own account, was “unusual”.
In The View from Number 11, his autobiography, Lord Lawson wrote:
“..when in April 1983 I visited Saudi Arabia, Kuwait, Qatar and the
Emerates, I was given a warm welcome in all these Gulf states. Indeed, in

Saudi Arabia Yamani gave a luncheon in his own home in my honour, to

13



49,

50.

51.

52.

which he invited a number of his Cabinet colleagues and their wives -
something our then Ambassador, James Craig, told me was a most unusual

gesture of friendship.”

Lord Lawson as Energy Minister and Chancellor was responsible for the
most significant privatization in British history up until that point and
was personally responsible for the creation of the privatized energy
industry in the UK as we know it today: as chancellor he oversaw the

privatization of British Gas.

After his retirement from frontline politics in the House of Commons,
Lord Lawson continued to represent the interests of the energy sector.
The registers of members’ interests at the House of Lords confirm that he
was president of the British Institute of Energy Economics from 2000 to
2003. Company accounts for the BIEE confirm he fulfilled this role from
1994 to 2003 [Accounts for 2001, 2003, 2003 and 1996 can be found at
ref: SOB007, SOB008, SOB009 and SOB011].

The accounts show that BIEE was established and then registered as a
charity and was engaged in supporting relationships between the oil
industry and energy interests more generally with government and
academia. The BIEE accounts for 1986 [ref: SOB010] state: “The principal
activity of the Institute is the advancement of education and understanding
of all economic aspects of energy at both national and international
level..As a result of initiatives made in 1985, Corporate Membership has
been introduced during 1986, and at 1 September there were 17 Corporate
Members, representing principally energy industries and financial

institutions.”

The accounts for 1994 [ref: SOB011], when Lawson became president,
state: “Lord Croham retired as President at the end of the year and sincere
thanks go to him for al his support during almost a decade in office. Council
was delighted that The Lord Lawson PC felt able to accept the office in

succession to Lord Croham. He in fact participated in the November Joint

14



53.

54.

55.

56.

Conference and also chaired the Russian Union of Oil Exporters’ Conference
in February 1995 organised by the RIIA.” The same accounts also show
that the BIEE organized joint meetings with the Institute of Petroleum
and the RIIA and hosted speakers from BP and the Institute of Economic
Affairs.

The institute states that its sponsors include British Petroleum and Shell,
the country’s biggest oil interests. BIEE arranged meetings held at the
headquarters of BP on an annual basis. The 2001 accounts [SOB007]
state: “The charity’s object and its principal activity continues to be that of
the advancement of education and understanding of all aspects of energy at
both national and international levels.” In 2001 the institute received
£17,455 from corporate sponsors, dwarfing the amount given by

individuals, which was reported as £5,045.

The 2002 accounts [SOB2008] state that BIEE events included the Oil
Markets Outlook presented at BP, the presentation of the BP Statistical
Review of World Energy and a presentation titled “Energy Needs, Choices
and Possibilities” by Doug McKay of Shell. The 2003 accounts [SOB009]
state that Mike Smith of BP was chairman of the BIEE for the year.

Lord Lawson did not draw a salary as president for BIEE so one can
assume that he held the role for reasons of personal principal. The
accounts do not give a reason for his no longer being president of the
charity. He left in 2003, two years before writing the article ‘Against

Kyoto’ in which he stated his climate scepticism.

The BIEE, which is still in existence, does not currently mention anywhere
on its website that its former president was Lord Lawson despite the
prestige having the chancellor to Margaret Thatcher in its history would
lend, according to a search conducted at 13.06pm on Sunday, January 8,

12.

15



57.

58.

59.

60.

61.

62.

Lord Lawson explains his interest in climate change in his book, ‘Memaoirs
of a Tory Radical’ as being a result of his invitation to join the Economics

Affairs Select Committee in the House of Lords by happenstance.

The latest accounts available for BIEE, from 2010, [ref: SOB012] show
that the charity continues to run events with BP and Shell. BIEE has also
hosted Paul Golby, CEO of Eon.

At the same time as acting as president of the BIEE, Lord Lawson was
chairman and a major shareholder in the Central Europe Trust. The
Central Europe Trust states on its website that its clients include Shell, BP
Ameco and other major oil interests. Lord Lawson has stated that: "[CET
Ltd] has not, in fact, had any oil company clients for many years now, and at
the present time its only involvement in the energy sector is a small interest

in wind and other renewables." [ref: SOB013].

The accounts for CET do not show how much the oil clients paid the
company. However, the accounts show that CET went from making a
healthy profit to making an equally unhealthy loss in 2003 [ref: SOB2014],

the same year that Lord Lawson ceased to act as president of the BIEE.

Lord Lawson drew a salary of up to £76,000 as chairman of the CET [ref:
SOBO015] but has since divested his shares: CET is now owned by a Jersey
based company and it is not clear whether it continues in any substantive

way [ref: SOB016].

The evidence presented shows that Lord Lawson’s financial interests and

personal commitment have at times intertwined with the energy sector.

Lord Lawson and climate change

63.

Lord Lawson is the founder and chairman of the board of trustees of the
Global Warming Policy Foundation. The scientific and policy analysis of

Lord Lawson and the Global Warming Policy Foundation are to all intents

16



64.

65.

66.

67.

68.

and proposes identical. Therefore, it is appropriate to provide evidence
about the veracity of the scientific claims made by Lord Lawson, including

in his book, “An Appeal to Reason: A Cool Look at Global Warming”.

The scientific statements made by Lord Lawson and the GWPF are often
inaccurate and have repeatedly been challenged by climate scientists and

those working in the field of climate policy.

Lord Lawson has been told by the Government’s Chief Scientist, Sir John
Beddington, that the claims made in his book, An Appeal to Reason, are
not accurate during an exchange of letters between to two men released
following a Freedom of Information Request. (Open Bundle reference:
Tab 5 - Additional documentation; D Correspondence between Lord Nigel
Lawson and Professor John Beddington (April - June 2010)]. The
exchange of letters was reported in The Observer newspaper on 27 March
2011 under the headline, “Lord Lawson's 'misleading’ climate claims

challenged by scientific adviser” [ref: SOB025].

Significantly, Lord Lawson also makes the following comments in the
letters: “...the main focus of my book, as of the GWPF which I have founded,
is not the science but what policies it is sensible to pursue, and which it is
not sensible to pursue in the light of all we know or think we know about

prospective global warming.”

This statement strongly suggests that the object of the GWPF is
government policy on climate change. It could be understood from this
that the purposes of the foundation are political, which could mean that

that the charity is acting outside the guidelines of the Charity Commission.

Bob Ward, the policy director of the Grantham Research Institute on
Climate Change and the Environment, has repeatedly publicly pinpointed
errors in fact disseminated by Lord Lawson and his foundation [ref:

SOB020]. For example, Mr Ward wrote an article for the Guardian titled:

17



“Lord Lawson’s GWPF is spreading errors” on October 21 2011 which was
subtitled, “The former chancellor is an avowed climate sceptic — and the

‘facts’ he represents are demonstrably inaccurate” [ref: SOB26].

69.  Despite the detailed refutation of the information given by the GWPF the

foundation has not, as far as I can see, retracted these statements.

70. The GWPF publishes information of a highly political nature on its
website, attacks scientific reports adding to the considerable evidence
that climate change is taking place and expresses hostility to senior

climate scientists and environmental groups.

71.  The content on the site is not educational and does not provide balanced
information on climate change. The most grievous example of this bias
and hostility was a blog post noting the death of Osama bin Laden, a
terrorist believed to be responsible for the 9/11 attack on New York and
the death of more than 3,000 mainly US citizens with the headline, “Global
Warming Spokesman Passes Away” [ref: SOB053, SOB054, SOBO055,
SOB056, SOB057].

72.  The GWPF has already been subject to an investigation by the Charity
Commission following a complaint from a member of the public which
argued that “it is clearly a highly political organization whose trustees
consist almost entirely of extremely outspoken climate change sceptics
and whose aims are to influence the UK government in particular and
others by means of propaganda and media manipulation on the matter of
climate change” [ref: SOB058, SOB059]. The complaint has been released
under the Freedom of Information Act but the commission has refused to
release its intelligence report despite the fact the investigation has now

concluded.

The scientific evidence for the impacts of climate change
73. This is not the venue to discuss climate change science in all its

complexity. However, an analysis of whether the GWPF acts in or against

18



74.

75.

76.

77.

78.

the public interest can only take place with an understanding of the

context of climate change science.

The International Panel on Climate Change (IPCC) draws upon the work
of thousands of climate change scientists reviewing and analyzing mainly
peer review literature to reach as balanced and accurate understanding of

climate science as possible.

The most recent assessment report from the IPCC was published in 2007
that made a series of predictions about future climate change based on
different emissions scenarios. However, since that report new evidence
has emerged that climate change is more severe than the [PCC had then
predicted. A paper by Rahmstorf et al in the peer review journal Science in
May 2007 shows that observed sea level change is greater than the

highest forecasts of the IPCC.

If the charity wanted to critique the IPCC or challenge this analysis it
would make sense that it would highlight some science which suggests
the UN panel has overestimated climate change and other evidence which
suggests that it has underestimated the potential impacts. This would

provide educational material that is balanced.

However, having spent a considerable amount of time reading the website,
newsletters, press statements and authored articles by Lord Lawson, Dr
Benny Peiser and other members of the academic advisory board it is
clear that the function of the GWPF is not to educate or critique but to

organize, lend credibility to and amplify climate denial in all its hues.

This view is confirmed by a statement in the accounts of the GWPF filed
both with Companies House and with the Charity Commission. In the
Director’s Report written by Dr Benny Peiser and dated 20 October 2010,
it states that: “The GWPF does not have an official or shared view about the
science of global warming - although we are of course aware that this issue

is not yet settled. On climate science, our members and sponsors cover a

19



broad range of different views, from the IPCC position through agnosticism
to outright skepticism”. This statement suggests that those who believe
the IPCC may have underestimated climate change are excluded from the
foundation while it is also evident that anyone who does support the IPCC

science does not contribute to GWPF publications in any meaningful way.

Influencing policy

The GWPF and the Chancellor Lord Lawson

79.

Lord Lawson has been successful in influencing public opinion and
gaining access to key decision makers who will influence government
policy on the regulation of greenhouse gasses. The Treasury, in
responding to a Freedom of Information request made by the Request
Initiative, confirmed in September 2011 that Lord Lawson has met with
the current chancellor, George Osborne on two occasions, on 10 June
2010 and 2 December 2010 [ref: SOB027]. The Treasury has classified the
meetings as party political rather than governmental and has on this basis
refused to disclose any information regarding what took place at these

meetings, including whether climate change policy was discussed.

The Global Warming Policy Foundation and the House of Lords

80.

81.

The Board of Trustees consists, among others, of members of the House
of Lords belonging to each of the benches: the Conservative (Lord
Lawson), Labour (Lords Barnett and Donoughue) and Liberal Democrat
(Baroness Nicholson) bench as well as the Crossbench (Lord Fellowes)
and bishops’ bench (Rt Rev Peter Forster). The GWPF does not yet have

any MPs who are members, according to publicly available information.

The activities of the GWPF have a direct bearing on the formulation and
implementation of government policy relating to the mitigation or
otherwise of carbon dioxide and other greenhouse gasses. The House of

Lords retains the power to prevent proposed legislation becoming law.

20



82.

Moreover, Lord Lawson has used the venue for media events adding
considerable political gravitas to such occasions. Therefore, the GWPF
through its representation across all benches has the potential to
influence legislation relating to climate change and the formulation and

implementation of government policy and procedures.

Media messaging of the GWPF

83.

84.

85.

The GWPF is a registered charity so it would be assumed is acting in the
public interest. However, there are limitations to the extent to which a
charity can be a political, campaigning organization. I will now present
evidence to establish the extent to which the GWPF is political and is
proactive in campaigning for changes to legislation and government

policy regarding climate change.

The GWPF has been the most prolific climate sceptic organisations in
terms of media messaging. According to the executive summary of the
Poles Apart study by James Painter of the Reuters Institute of the Study of
Journalism [ref: SOB017]: “The Global Warming Policy Foundation (GWPF)
has been particularly successful in getting its views reported across most of
the 10 newspapers [in the UK]. The two most quoted sceptics by far in the
second period where Lord Lawson and Benny Peiser (more than 80 times
between them), both from the GWPF. This compares with the 13 times for

the most quoted climate sceptic scientist (Professor lan Plimer).”

The GWPF also states in media interviews that it does not challenge the
science of climate change. This is evidenced by a short extract from an
article published in the Guardian on 4 December 2009 [ref: SOB020]
which includes comments by the director of the Global Warming Policy
Foundation, Dr Benny Peiser: "We are certainly not taking a critical stance
on the basic science of the greenhouse effect or the fact that CO2 emissions
in the atmosphere are having an effect on the climate.” He said the

foundation exists to help restore a less "hysterical” and "emotional” debate

21



86.

87.

88.

89.

on the subject and promote what he calls a more "flexible and long-term

approach” to the problem.”

The suggestion that the GWPF does not challenge the basic science of
climate change is demonstrably false. As an example, the GWPF has given
quotes to the media attacking claims by the world’s leading scientists that

Arctic sea ice is melting dramatically as a result of global warming.

A very stark example of this is an article in the Telegraph newspaper from
13 December 2011 [ref: SOB21] in which a comment from Dr David
Whitehouse to directly contradict Dr Mark Serreze of the US National
Snow and Ice Data Centre (NSIDC) and the Met Office scientist Vicky Pope.
The article quotes Dr Whitehouse as being from the GWPF.

Dr Peiser has repeatedly challenged the basic science of climate change in
the media, including questioning whether global warming is taking place
at all. As an example, he gave a quote to Hannah Devlin and Robin
Pagnamenta of the Times that was published on December 1 2009 [ref:
SOB018] relating to sea level rise predictions from Professor James
Hansen of NASA. He said: “The predictions come in thick and fast, but we
take them all with a pinch of salt. We look out of the window and it’s very
cold, it doesn’t seem to be warming. We're very concerned that 100-year

policies are being made on the basis of these predictions.”

Further evidence that the GWPF attacks climate science and supports
others that do the same can be seen in its response to comments made by
Professor Harold Lewis as reported in the Express newspaper on October
12, 2010 in a story headlined “Global Warming is ‘the Greatest Fraud in
60 Years™ [Ref: SOB019]. Professor Lewis describes global warming as a
“scam” to divert “trillions of dollars” which has “corrupted” climate
scientists, according to the Express. The report states: “Yesterday Benny
Peiser, of the climate-sceptical Global Warming Policy Foundation, said Prof

Lewis has agreed to join its advisory council.”

22



90.

91.

92.

Dr Benny Peiser in a letter to the Sunday Telegraph headlined, “Global
Warming theory doesn't fit the climate” [ref: SOB022] also challenges the
very basic scientific claim that global warming is taking place. He quotes
Professor Phil Jones as claiming “there has been no statistically significant
global temperature rise since 1995”. Statistically significant means there is
a 95 percent certainty that a fact is true. At the time this letter was
published there was 90 percent certainty that global warming had taken
place since 1995. Dr Peiser is arguably exploiting the complexity of
scientific terms to give the impression there has been no global warming

to a ley audience.

The GWPF has invited scientists to speak in the UK who have directly
challenged the very basic science of climate change and supported their
work in challenging the science in the media. As an example, Professor
Bob Carter of James Cook University spoke at a GWPF organized event in
London and his comments were reported in the Express newspaper on
December 1,2010 with the headline, “Learn to Live With Climate Change”
[ref: SOB023].

Peiser attacks government policy on wind farms in comments quoted in
the Daily Mail [ref: SOB024] on 11th July 2011 stating: “It is the inevitable
and inexorable consequence of a costly, unpopular and completely pointless
policy that is butchering Britain's green and pleasant landscape without

having any effect on the climate.”

Reports and publications from the GWPF:

93.

The fact that the GWPF challenges the basic science of climate change in
order to lobby the government to challenge its policy is very starkly
illustrated by the report authored by Andrew Turnbull for the GWPF
titled, A Really Inconvenient Truth [ref: SOB028] which was reported in
the Telegraph on 16 May 2011 [ref: SOB029].

23



94,

95.

96.

97.

Lord Turnbull is described as a trustee of the GWPF and a link to a longer
version of the article on the GWPF website is given [ref: SOB029]. In the
article he states: “On the face of it, this [the current government position]
seems like a cohesive package: policy is aligned with scientific advice. But
the Really Inconvenient Truth (not the one in Al Gore's film) is that this
whole edifice is flawed and built on shaky foundations. First, the science is
nowhere near as conclusive as it is presented. Though there is no
disagreement that COZ is a greenhouse gas, there is no consensus on the
relationship between COZ and temperature. Many scientists also challenge
the dominant role assigned to man-made COZ2, arguing that other variables
such as the sun, cosmic rays, oceans and clouds have been underplayed.
Given this, it is unwise of the Government to have placed such heavy bets on

just one interpretation of the evidence.”

The same report was reported in the Daily Mail newspaper with the
headline: “We Must stop pandering to climate scaremongers: Ex-Civil
Service chief blasts ministers for global warming ‘evangelism’” [ref:

SOB030].

The report and the comments quoted in the Daily Mail show that the
report is entirely political and aimed directly at persuading government
to change policy. Lord Turnbull is quoted as saying: “From our politicians
we need open-mindedness, more rationality, less emotion and less
religiosity; and an end to alarmist propaganda and to attempts to frighten
us and our children”. “And we want them to pay more attention to the

national interest and less to being global evangelists.” [ref: SOB030]

The report about government climate policy is described by the Daily Mail
as an “unprecedented assault”. The Daily Mail states: “In it, he describes
the Government’s expansion of wind power as folly and warns that Britain
was rushing too quickly into a costly low carbon future. He condemned
Britain’s self-imposed legally binding climate change targets as

‘unilateralism’ at a time when other countries are doing very little...He

24



98.

99,

100.

101.

singles out the Conservative Party for its ‘uncritical adoption of the green

agenda’ as a way to help them escape ‘the nasty party image’.

Lord Turnbull also attacks the basic science in the report, which the Daily
Mail summarizes in the following way: “Lord Turnbull accepts that global
temperatures have been rising for the past 150 years and that some of that
increase was caused by rising levels of CO2 in the atmosphere...However, he
claims there is still ‘huge controversy’ about the role of the of the sun,
cosmic rays, clouds and oceans in climate change..."There has been a
consistent pattern of cherry-picking, exaggeration, highlighting of extremes

and failure to acknowledge beneficial effects,” he said [of the IPCC].”

The Daily Mail states: “On the IPCC’s work on the impacts of climate change,
he declared: ‘This is where their work is at its shabbiest; lots of dramatic
claims about sea levels, melting glaciers, ice, crop yields, extinction of
species eg polar bears.” He denounced the senior scientists who have become

rn

‘campaigners, trying to close down debate’.

The report and media campaign was so successful that it prompted a
letter to Lord Lawson and Lord Turnbull in response from the Secretary
of State for Energy and Climate Change, Chris Huhne, in which he
described the report as "misinformed"”, "wrong" and "perverse",
according to an article published in the Guardian on 22 November 2011

[ref: SOB0O31].

In the letter, Huhne wrote: "Let me say straight away that [I] believe that
you have been misinformed and that your conclusions are poorly supported
by the underlying science evidence." He goes on to say: "It would be
perverse to ignore this well attested and thoroughly reviewed body of
evidence." Huhne tells Lawson and Turnbull: "It is not true to say that UK
climate change policy relies on a single source of evidence," and that "you
wrongly assert that the UK is taking unilateral action" in tackling climate
change. In conclusion, Huhne writes: "The scientific case for action is

robust. We would be failing in our duties to pretend otherwise and we must

25



102.

103.

104.

105.

with other countries take the actions necessary to protect our planet from

significant climate change" [ref: SOB031].

The GWPF has also used its own reports to publish allegations of fraud
against leading climate scientists. Andrew Montford, a blogger, authored
the GWPF’s first report titled the Climategate Inquiries in September
2010 [ref: SOB060]. The report contains a section titled Fraud Allegation
in which the following statement appears: “Despite being aware that a
fraud allegation had been made against [Professor Phil] Jones, the

committee do not appear to have investigated the issue.”

Dr Evan Harris, then an MP and a member of the committee named by
Montford above, was quoted in the Guardian on 14 September 2010 in a
report titled “Climategate’ inquiries were 'highly defective', report for
sceptic thinktank rules” [ref: SOB061] as saying: "It would have given
weight to [the allegation] that it may not deserve," he said. "Some of the
claims in this area are absurd and, frankly, defamatory. It would have
been extremely dubious to have random defamatory allegations dealt

with individually."

In the same Guardian report cited above Andrew Montford is quoted as
saying: "I'm partisan in this argument. There's no denying that.” [ref:

SOB061].

The choice of the “partisan” author and the “absurd” nature of the
allegations made in the report raise questions about the GWPF’s status as
a charity and its obligations to provide balanced and impartial and

factually accurate information when campaigning.

The website content of the GWPF

106.

A representative selection of articles from the GWPF website
demonstrates that the information they provide about climate science

and climate change is highly partial and at odds with the scientific

26



107.

108.

109.

110.

consensus on the subject which has been debated and argued over by the
scientific experts. One of the most frequently recurring arguments made
by the body is that a slow-down in global temperature rise over the last
decade means that global warming has stopped. This is a key climate

skeptic claim and is made several times on the GWPF website.

Dr David Whitehouse, the chairman of the GWPF academic advisory
council, wrote an article for the website which was posted on 01 October
2010 under the title: “Nothing Wrong With Our Graph” in which he
defends the claim by the GWPF that the last decade of temperature

records show that global warming is not taking place [ref: SOB032].

The GWPF reposted a very similar article written by Patrick Michaels and
published by Forbes on the 16 July 2011, titled: “Why Hasn’t The Earth
Warmed in Nearly 15 Years?” [ref: SOB033].

The GWPF have repeatedly covered the so-called ‘Climategate’ email hack,
in which emails were stolen from the University of East Anglia and
released on the internet. Many articles on their website refer to or rely
upon the email’s content to cast doubt on the science of climate change.
This despite the conclusion of several independent inquiries, which found
that the contents of the emails did not cast doubt upon the basic science

of climate change.

A clear misrepresentation of private emails written by Professor Phil
Jones of the University of East Anglia in the form of a republished article
from the Register. The headline “Climategate 2.0: ‘All Our Models Are
Wrong’, Phil Jones Concedes” published on 23 November 2011 [ref:
SOB034] is misleading. The GWPF has not, as far as [ can establish,
published widely available statements by Professor Jones indicating the
true context of the quote from his email. This suggests a material lack of

balance in the material the GWPF chooses to reproduce on its website.

27



111.

112.

113.

The content on the website also suggests that the GWPF is politically
biased and has been campaigning for a change in government policy. A
post entitled “GWPF Calls for Suspension and Review of Unilateral Climate
Targets” published on 12 May 2010 [ref: SOB035] contains the following
statement: “In the national interest, the GWPF wishes the new
Conservative/Liberal Democrat coalition every success”. It adds: “..it is
clear that the UK cannot afford, above all unilaterally, to move to a low
carbon, let alone zero carbon, economy.” Nigel Lawson is quoted as stating:
“At the very least, given the financial and economic state we are in, the new
Government should phase out all energy subsidies of all kinds, and suspend
unilateral targets...” Dr Benny Peiser adds the comment: “For the UK,
which accounts for less than 2% of global carbon emissions, to go it alone is
not merely suicidal but pointless.” This is clear evidence that the GWPF is

trying to influence government policy.

Lord Lawson writes in an article for the Wall Street Journal which was
reposted on 21 December 2009 to the GWPF website [ref: SOB036] that:
“Despite the overwhelming evidence of the Copenhagen debacle, it is not
going to be easy to get our leaders to move to Plan B [adaption and
investment in technology].” This further indicates that the aim of the
GWPF is to influence government policy both in the UK and

internationally.

The GWPF has shown a consistent and energetic lack of balance in
relation to people it considers “green” or environmental, including
reposting articles that make very extreme claims about environmentalism.
As an example, the GWPF reposted an article headlined “The Green Nazi
Deep Ecology Of Martin Heidegger” on 10 July 2011 which originally
appeared in the American Thinker. The author, Mark Musser, states: "One
of the most influential philosophers of the 20th century, foundational to the
academic left and deep ecology of the greens, was committed to Nazism." It
is unclear how this article supports the GWPF’s charitable aims of

supporting education on climate change policy.

28



114.

The GWPF frequently uses the terms “warmist” and “alarmist” to describe
someone who believes that climate change is happening and poses a risk
to human society. For example, the GWPF reposts an article by Gerald
Warner headlined “Gerald Warner: Weathering The True Lies Of Global
Warming Newspeak” originally published in Scotland on Sunday on

Boxing Day, 2010, which uses the terms "warmist propoganda" and

"warmist fanatics" [ref: SOB038].

CCNet, the newsletter of the GWPF

115.

116.

117.

118.

The Climate Policy Network newsletter titled “CCNet” is distributed from
Dr Benny Peiser's GWPF email and under the official GWPF banner
header. The newsletter is emailed to thousands of people including MPs,
members of the House of Lords, MEPs, US Senators and members of the

House of Representatives, journalists and members of the public.

It is believed the newsletter is emailed to people who request to join the
list and also members of the GWPF. The list has been in existence longer
than the GWPF and was originally sent from Dr Peiser’s work email
address at Liverpool John Moores University (LJMU) and publicly

archived on its servers. Dr Peiser no longer works at L)MU.

CCNet content usually consists of summaries of newspaper content about
climate change, highlighting news stories or opinion articles that support
climate scepticism, followed by the news article in full. [ have read more
than 200 newsletters and have found no examples of where CCNet has

reposted articles supporting climate change science or scientists.

In the immediate aftermath of the accident at a nuclear power station in
Japan, Dr Peiser sent out a newsletter with the title, “Japan’s Tsunami

Threatens Global Warming Movement” [ref: SOB039].

29



1109.

120.

121.

122.

The first article to be disseminated was by Andrew Bolt of the Herald Sun
published on 16 March 2011 which states: “The nuclear emergency in
Japan will be a disaster for global warming activists. For a start, Japan's
own emissions will most likely rise in the medium term, now that so many
nuclear plants - one of the most greenhouse-friendly power sources - have

been knocked out.”

CCNet has been active and robust in celebrating the new technology of
shale gas and oil. A newsletter dated 22 March [ref: SOB040] reposts a
Times article from the previous day which declares: “Dr Vinegar, the
former chief scientist of Royal Dutch Shell, is at the centre of an ambitious

project to turn Israel into one of the world's leading oil producers.”

CCNet is often a vehicle for attacks on UK government policy relating to
climate change. This takes the form of reposting articles and also of
distributing GWPF content. An example of this was the newsletter from
February 11 2011, which had the headline ‘Green Policy In Deep Crisis,
UK Government Concedes’ [ref: SOB041] in which Dr Benny Peiser sends

out an article in which he himself is quoted.

Other headlines from CCNet include: Climategate Fallout / IPCC No Longer
Trusted By US Policy Makers [21/02/11 - ref: SOB042]; Anger Over Prince
Charles’s Climate Change Blast [10/02/11 - ref: SOB043]; Former Cabinet
Secretary Questions Blind Faith In Climate Alarmism [16/05/11 - ref:
SOB044]; Everything You've Heard About Fossil Fuels May Be Wrong
[01/06/11 - ref: SOB045] which repeats claims that “The arguments for
converting the economy to wind, solar and biomass energy have collapsed”;
At Last: UK Industry Demands Government Rethink On Unilateral Climate
Policy; 69% Believe Scientists Have Falsified Global Warming Research
[04/08/11 - SOB045] and Let Them Eat Carbon: Britain’s Green Tax Con
[15/08/11 - ref: SOB046].

The genesis of climate skepticism.

30



123.

124.

125.

126.

The GWPF argues that skepticism is an essential element of science and
that the organization represents this healthy intellectual approach and is
merely educating the public about the considerable uncertainties about
the science of climate change. However, climate skepticism is not the
product of scientific rigor but rather a public relations strategy designed

to protect the interests of the oil industry.

[ am not speculating as to whether Lord Lawson and the GWPF are
witting participants in this public relations exercise or genuine sceptics
who have been convinced by the arguments and innuendo which has
been deliberately manufactured by public relations experts acting on
behalf of the energy industry. I do not intend to make windows into men’s
souls. However, what is evident is that the messaging of the GWPF is
entirely consistent with the founding strategy of the public relations
driven climate scepticism emanating from the United States and for this
reason it is necessary to outline that strategy and some of the key

messages which it hoped to propagate in the public mind.

The American journalist Ross Gelbspan documented as early as 1997 in
his book The Heat is On the repeated tactic of the energy industry of
establishing front groups which would disseminate climate change denial
and misinformation about climate change science. In a chapter titled ‘The
Battle for Control of Reality’ he states: “Over the last six years the coal and
oil industries have spent millions of dollars to wage a propaganda

campaign to downplay the threat of climate change.”

This statement is evidenced by specific examples:
“The Information Council on the Environment (ICE) was the creation of a
group of utility and coal companies. In 1991, using the ICE, the coal industry
launched a blatantly misleading campaign on climate change that was
designed by a public relations firm. This public relations firm clearly stated
that the aim of the campaign was to “reposition global warming as theory

rather than fact”. He adds: “Western Fuels elaborated on its approach in

31



127.

128.

another report: ‘When [the climate change] controversy first erupted at the
peak of summer in 1988, Western Fuels Association decided it was
important to take a stand... [S]cientists were found who are skeptical about
much of what seemed generally accepted about the potential for climate
change ... Western Fuels approached Pat Michaels about writing a
quarterly publication designed to provide its readers with critical insight
concerning the global climatic change and greenhouse effect controversy ...
Western Fuels agreed to finance publication and distribution of World

Climate Review magazine.”

Professor Naomi Oreskes and Erik M Conway document in their book The
Merchants of Doubt how the methods of climate denial generally, and the
use of think tanks in particular, were used originally to attack the science
linking smoking to cancer and later the issues of DDT and acid rain.
Exactly the same techniques and regularly the same individuals,

institutions and ideas were also used to attack climate science.

As a single example, Professor Oreskes presents the following evidence:
“In 1989 - the very year the Berlin Wall fell - the Marshall Institute issued
its first report attacking climate science. Within a few years, they would be
attacking climate scientists as well. Their initial strategy wasn’t to deny the
fact of global warming, but to blame it on the sun. They circulated an
unpublished “white paper”, generated by Jastrow, Seitz and Nierenberg and
published as a small book the following year, entitled ‘Global Warming:
What Does the Science Tell Us?”. Echoing the tobacco industry strategy, they

claimed that the report would set the record straight on global warming.”

The aims and strategies of climate skepticism.

129.

The modus operandi of the energy sector in influencing the public
understanding of climate change has been long understood. John
Cushman reported in the New York Times on April 26, 1998 that the
National Environmental Trust had obtained an internal eight-page memo

from an oil industry source outlining how finance from the industry

32



130.

131.

132.

would support media work, including recruiting scientists to challenge

the consensus on global warming.

The memo was drafted by Joe Walker, a public relations representative of
the American Petroleum Institute. The strategy included giving climate
dissenters “the logistical and moral support they have been lacking'; to
spend $5 million over two years in order to “maximize the impact of
scientific views consistent with ours on Congress, the media and other key
audiences”; to recruit “respected climate scientists” expressly “to inject
credible science and scientific accountability into the global climate debate,
thereby raising questions about and undercutting the 'prevailing scientific

wisdom’.”

The memo states starkly that: “Victory Will be Achieved When: Average
citizens “understand” (recognise) uncertainties in climate science;
recognition of uncertainties becomes part of the “conventional wisdom”;
Media “understands” (recognises) uncertainties in climate science; Media
coverage reflects balance on climate science and recognition of the validity
of view points that challenge the current “conventional wisdoms”; Industry
senior leadership understands uncertainties in climate science, making
them stronger ambassadors to those who shape climate policy; Those
promoting the Kyoto treaty on the basis of extant science appear to be out

of touch with reality”.

Despite the memo being revealed by the New York Times the same
strategy has underpinned the climate sceptic attack on science ever since.
The GWPF has the same aims and objectives as those outlined in the
strategy, from providing logistical and moral support to scientific
outriders on climate change to funding staff to produce materials for
policymakers and journalists to appearing on television and providing
comment to the national press which challenges established scientific

facts relating to climate change.

33



Effectiveness of climate scepticism.

133.

134.

135.

136.

A key issue which we as a society face is the impact that climate
scepticism has. Climate sceptics, and those who would naturally support
freedom of speech and balanced journalism, present what appears to be a
common sense defence of the right of those who challenge climate

scepticism to be represented in the media.

The problem is that climate science is very complex and the fact that
almost all the claims being made by climate sceptics have shown to be
wrong does not mean that when repeated in the media they will be
dismissed by readers and members of the public generally. The
complexity of the issue means that a broad and deep understanding of
climate science is needed to filter fact from fiction. The severity of the
outcomes of climate changes suggest that the public interest is best
served by journalists and publications filtering fact from fiction rather
than representing both sides of the debate (and therefore publishing the

fictional arguments of the sceptis).

Scientific research has suggested that when members of the public are
presented with a myth (in this case about flu vaccines) followed by a
factual and thorough rebuttal they will immediately understand the
science and come down on the side of fact. However, they will in time
forget the intricacy of the rebuttal and only remember the stark myth. The
rebuttal can in fact reinforce the myth in some people’s minds. This has
become know as the ‘Familiarity Backfire Effect’ (Skurnik, I., Yoon, C,,
Park, D., & Schwarz, N. (2005). How warnings about false claims become

recommendations. Journal of Consumer Research, 31, 713-724.)

This means simply arguing the case within the sound-bite driven media is
no solution to serving the public interest in reporting climate change.
Instead, what is necessary is a clear understanding of the science. John
Cook of the Global Change Institute, University of Queensland, and
Stephan Lewandowsky of the School of Psychology, University of Western

Australia, state in The Debunking Handbook: “Is it possible to completely

34



137.

eliminate the influence of misinformation? The evidence indicates that no
matter how vigorously and repeatedly we correct the misinformation, for
example by repeating the correction over and over again, the influence

remains detectable. The old saying got it right - mud sticks.”

The GWPF in confusing people and disseminating very old and long ago
discredited claims about science are doing exactly the opposite. Therefore
there is very evidently a public interest in establishing who has been

funding this work.

The Royal Society and climate skeptic think tanks.

138.

139.

On September 4, 2006, Bob Ward who was then at the Royal Society
wrote to ExxonMobil to express concern that the oil company was funding
climate sceptic organisations [ref: SOB062]. He wrote in the letter:
“..some 30 organisations were featuring information on their websites that
misrepresented the science of climate change, by outright denial of the
evidence that greenhouse gases are driving climate change, or by
overstating the amount and significance of uncertainty in knowledge, or by
conveying a misleading impression of the potential impacts of
anthropogenic climate change. My analysis indicates that Exxon Mobil last
year provided more than $2.9 million to organisations in the United States
which misinformed the public about climate change through their websites.”
In response to the letter, ExxonMobil stated it would no longer fund

organisations which promoted climate scepticism.

A Daily Telegraph report dated 02 Jul 2009 [ref: SOB063] states:
“Company records for 2008 show that ExxonMobil gave $75,000 (£45,500)
to the National Center for Policy Analysis (NCPA) in Dallas, Texas and
$50,000 (£30,551) to the Heritage Foundation in Washington. It also gave
$245,000 (£149,702) to the American Enterprise Institute for Public Policy
Research in Washington. The list of donations in the company’s 2008

Worldwide Contributions and Community investments is likely to trigger

35



further anger from environmental activists, who have accused ExxonMobil

of giving tens of millions to climate change sceptics in the past decade.”

The funding of climate skepticism by the energy industry

140.

141.

142.

The founding of the GWPF as a charity with educational aims which
conducts significant media work challenging climate science is best
understood within the context of evidence showing that historically the
energy industry has financed think tanks including charities which have
denied that global warming is real, man made and requires urgent

government action.

ExxonMobil has contributed millions of points to climate sceptic think
tanks, according to its own reports and tax documents. Greenpeace
analysed these documents in order to produce a report in May 2007 titled
“ExxonMobil’s Continued Funding of Global Warming Denial Industry” [Ref:
SOB002].

Its Key Conclusions state: “ExxonMobil’s newly published World Giving
Report reveals that in 2006, ExxonMobil funneled $2.1 million in grants to
some 41 think tanks and front groups that continue to deny the science and
block government action on global warming. (See Appendix A). Total
ExxonMobil funding to all denial organizations from 1998 to 2006 now
totals nearly $23 Million, according to the ExxonSecrets.org database.
Twenty four of the groups identified in a January 2007 report by the Union
of Concerned Scientists as manufacturing uncertainty around global
warming science between 1998 and 2005 received an additional $1.6
million in funding in 2006. Four groups that received continued funding in
2006 have consistently been at the center of ExxonMobil’s fight against
action on global warming. These groups were named as participants in the
leaked 1998 American Petroleum Institute memo that detailed the Global
Climate Science Communications Plan, a multiyear, multimillion dollar
strategy to manufacture uncertainty around the science of global warming.

These groups are The Heartland Institute, George C. Marshall Institute,

36



143.

144.

145.

American Legislative Exchange Council and Frontiers of Freedom. Total
2006 funding to these groups was $421,000 with a sum of over $3.6 Million
since 1998.”

A report by Greenpeace US titled Koch Industries Secretly Funding The
Climate Denial Machine published in 2010 [ref: SOB003] shows that that
Koch Industries donated $48 million to climate sceptic organisations from
1997 to 2008. During the last three years it donated $25 million to
climate deniers. Koch at the same time gave $5.7 million to political
campaigns and $37 million on direct lobbying to support the energy
industry. Much of the money was donated to think tanks that have
supported climate skepticism, including Americans for Prosperity
($5.17m), the Heritage Foundation ($1.62m), the Cato institute ($1.02m)
and the Manhattan Institute ($800,000).

Exxon, Koch Industries and other oil interests have also directly funded
scientists. A report in the Guardian dated 28 June 2011 and headlined
Climate sceptic Willie Soon received $1m from oil companies, papers show
[ref: SOBO05] states: “Dr Willie Soon, an astrophysicist at the Solar, Stellar
and Planetary Sciences Division of the Harvard-Smithsonian Centre for
Astrophysics, is known for his view that global warming and the melting of
the arctic sea ice is caused by solar variation rather than human-caused
COZ2 emissions, and that polar bears are not primarily threatened by climate
change. But according to a Greenpeace US investigation, he has been
heavily funded by coal and oil industry interests since 2001, receiving
money from ExxonMobil, the American Petroleum Institute and Koch
Industries along with Southern, one of the world’s largest coal-burning

utility companies.”

Brad Miller, a North Carolina Democrat, in the United States House of
Representatives, said following the revelation by Greenpeace that Exxon
was continuing to fund climate sceptic organisations in 2006: "The

support of climate skeptics, many of whom have no real grounding in

37



climate science, appears to be an effort to distort public discussion about
global warming ... So long as popular discussion could be about whether
warming was occurring or not, so long as doubt was widespread, consensus
for action could be postponed.” His comments were quoted by USA Today
in a report published on 19 May 2007 in an article headlined

“Greenpeace: Exxon still funding climate skeptics” [ref: SOB006].

Exxon funding, climate skepticism and the GWPF

146.

147.

148.

149.

Funding from Exxon Mobil, Koch Industries and other oil interests has
been directed into a complex network of think tanks which have been
directly involved in creating doubt about climate science, including those

linked directly with the GWPF.

As an example, it can be seen from this graph that BP has funded the
Institute for Economic Affairs, as has Exxon via the American Friends of
the Institute of Economic Affairs. Dr David Henderson is a fellow of the
Institute of Economic Affairs and has had at least two of his books
published by the think tank. In turn, David Henderson is the chairman of

the academic advisory council of the GWPF.

In a similar fashion, the Institute of Economic Affairs was instrumental in
establishing the University of Buckingham which in turn was involved in
establishing the GWPF with Dr Benny Peiser being both a visiting fellow
of the university and director of the foundation and the vice chancellor of
the university Professor Terence Healey sitting on the academic advisory

council of the foundation, to name just two of the connections.

Within this context the public has a legitimate interest in knowing if the
seed funder is related to the oil industry beyond the standard set by Lord
Lawson and accepted by the charity commission: that he does not have a

substantial interest in an energy company.

38



150.

151.

152.

History has shown conclusively that the oil industry in particular and the
energy sector more generally has funded climate denial and that this
funding has been “exposed” by organisations campaigning for effective
government led regulation and market intervention to prevent climate

change.

It seems logical that the oil industry might want to consider trying to fund
climate denial in less transparent means. This might include setting up a
new think tank which has a protocol which prohibits taking gifts from
people working for oil companies or who have a substantial interest in
the energy industry but might nonetheless enjoy financial and other
forms of support from the energy industry or at the very least continue to
serve there interests. Within this context there is a clear and compelling
legitimate interest in the public having access to information relating to

the funding of the GWPF.

To conclude, the Global Warming Policy Foundation is a registered charity
and at first blush there seems a clear public interest in preventing the
disclosure of the name of the seed donor both because of the provisions of
the Data Protection Act and the public interest in ensuring that people
who donate to charity anonymously continue to support good causes.
However, the Global Warming Policy Foundation is not a good cause and
does not act in the public interest. Lord Lawson, the chairman and
founder of the Global Warming Policy Foundation, has since becoming
Energy Minister in 1981 served the interests of the oil industry, arguably
over the interests of the public more generally. Some would argue this
was true when it came to the sale of British Gas. Lord Lawson was paid
handsomely serving oil companies including BP Amoco and Shell as
clients to his consultancy business Central Europe Trust. During the same
time he served for many years as president of the British Institute of
Energy Economics, which takes corporate sponsorship from Shell and BP
in order to bring the oil industry into close contact with government and

academics. I argue that the Global Warming Policy Foundation serves the

39



interests of the oil industry by attacking climate scientists, attacking
climate science and disseminating demonstrably false information about
climate change. In doing so, the Global Warming Policy Foundation serves
in a long and well-documented tradition of neo-liberal think tanks
propagating climate denial. The founding fathers of this tradition are
funded directly by ExxonMobil and the Charles G Koch Foundation,
among others. Within this context the legitimate public interest in
knowing the origins of the funding of the Global Warming Policy
Foundation far outweighs the private rights of one individual. This would
be the case if the seed donor were not a wealthy individual who already
enjoys public renown and who has previously been very proud to have
supported charitable causes publicly. The Global Warming Policy
Foundation acts against the public interest and is demonstrably
campaigning for political government policy changes on climate changes.
As such it should not enjoy the privileges of being a charity and should
not automatically be granted the right to remain secretive about its
funders. It is manifestly unfair that the seed donor of the Global Warming
Policy Foundation should remain comforted by anonymity while
sponsoring shrill and unfounded attacks of “scientific fraud” against
prominent climate scientists like Professor Phil Jones of the University of
East Anglia. It is manifestly unfair that the seed donor should remain a
secret while paying for public relations work which clearly benefits so
few, the oil industry, to the detriment of so many, the public at large. The
climate denial of the Global Warming Policy Foundation is damaging to
the public interest and could be one of the seeds of destruction to be
reaped by future generations. The public interest can only be served by
disclosing the name of the funder of the Global Warming Policy

Foundation.

40



[ believe that the facts stated in this witness statement are true.

Signed

Date

08/01/12

41



