
  

DISTRICT COURT, CITY AND COUNTY OF DELTA, 

COLORADO 

Court Address: 501 Palmer Street, Room 338 

   Delta, CO  81416 

_____________________________________________ 

Plaintiffs:  SG INTERESTS I, LTD, a Texas limited 

partnership and SG INTERESTS VII, LTD., a Texas 

limited partnership 

 

v. 

 

Defendant:  PETER K. KOLBENSCHLAG, a/k/a PETE 

KOLBENSCHLAG 

_____________________________________________ 

Attorney for Defendant: 

Steven D. Zansberg, #26634 

Levine Sullivan Koch & Schulz, LLP 

1888 Sherman Street, Suite 370 

Denver, CO  80203 

(303) 376-2400 

szansberg@lskslaw.com 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

COURT USE ONLY 

___________________________ 

 

Case No.: 2017-cv-030026 

 

 

Division:  1 

 

 

DEFENDANT’S REPLY IN SUPPORT OF MOTION TO DISMISS 

 

  



 1 

 

INTRODUCTION 

SGI’s Response makes unmistakably clear what this case is all about – not a genuine 

effort by a corporation to rectify any actual injury to its public reputation,
1
 but a baseless assault 

on a vocal critic as retribution/punishment for his public advocacy against SGI’s corporate 

interests in exploiting the mineral and petroleum resources of the North Fork region.  As 

demonstrated in Defendant’s Motion and accompanying exhibits, prior to Mr. Kolbenschlag’s 

posting of his reader comment, multiple other organizations had published the same information:  

“North Fork Gas Drillers Fined by Feds for Collusion.”  The Crested Butte News, The 

National Law Review, the Aspen Sojourner, The Aspen Daily News, Baker & Botts LLP, 

McDermott Will & Emery, Citizens for a Healthy Community, and Borden Lardner Gervais 

(“GEC and SGI agreed to pay fines in the amount of USD $275,000 each.”).  All of these entities 

said so, and their websites continue to say so, to this day.
2
 

But SGI has not sued any of these speakers, despite the far wider reach of their 

publications.  Nor, apparently, has SGI asked any of these other publishers of the exact same 

information it challenges herein, to remove those publications from the internet.  One need 

simply type into Google the search terms “SG Interests,” “antitrust,” “DOJ” and “fine” to 

discover what is that company’s public reputation, and what it was when Kolbenschlag posted 

his reader comment last December. 

                                                           
1
  See Bolduc v. Bailey, 586 F. Supp. 896, 900 (D. Colo. 1984) (“The gravamen of an 

action for defamation is the damage to one’s reputation in the community caused by the 

defamatory statement(s).”) (citation omitted). 

2
  All of these websites were last visited on June 8, 2017.  

http://crestedbuttenews.com/2012/02/north-fork-gas-drillers-fined-by-feds-for-collusion/
http://www.natlawreview.com/article/natural-gas-companies-settle-antitrust-suit-stemming-joint-bidding
http://www.natlawreview.com/article/natural-gas-companies-settle-antitrust-suit-stemming-joint-bidding
https://www.aspensojo.com/articles/2013/7/1/a-big-fracking-deal
http://www.aspendailynews.com/section/home/157619
http://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=052aa971-a530-498f-a140-ed9561af02c3
http://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=8fcedb58-d246-4e38-95a5-ec54d1b5d631
http://www.chc4you.com/sg-interests-gunnison-energy-agree-to-1-million-fine/
http://blg.com/en/News-And-Publications/publication_3759


 2 

 

No, SGI has no interest in any legitimate process of repairing its tarnished public 

reputation.
3
  It seeks, instead, only one thing: to punish this defendant for his public advocacy.

4
 

Notwithstanding SGI’s own selective recitation of facts from the prior federal court 

lawsuit, it remains uncontroverted that Pete Kolbenschlag’s reader comment was substantially 

true: SGI paid the U.S. Government substantial sums of money, in compliance with a court 

order, to resolve a proceeding in a court of record that alleged (and, SGI has admitted) that it 

colluded with another oil company to submit joint bids on BLM oil leases, without so notifying 

BLM of that collusive agreement.  See Mot. at 2-5, 10. 

Moreover, even if SGI could show it was “plausible” that Kolbenschlag’s reader 

comment was not substantially true, SGI has fallen woefully short of showing it has pleaded a 

plausible factual basis for finding that Kolbenschlag either knew his comment was false or that 

he entertained actual “serious doubts” that what he wrote was true (i.e., that he had “a high 

degree of awareness” that his statement was probably false). 

                                                           
3
  SGI did not even bother to post a comment on the same webpage as defendant’s 

challenged publication, seeking to “set the record straight.”  Comments on the newspaper’s 

website remain open to this date.  See http://www.postindependent.com/news/local/divide-lease-

decision-likely-to-land-in-court/. The undersigned counsel posted a comment there on June 2, 

2017.  

4
  This is further evidenced by the fact that the only additional “factual averments” 

pleaded in SGI’s First Amended Complaint, concerned Kolbenschlag’s prior activities in 

publicly opposing SGI’s plans to expand its operations in the North Fork Valley.  See FAC ¶¶ 36 

& 38 (noting that Kolbenschlag is an “outspoken critic” of SGI and was “part of a delegation” 

that traveled to Washington D.C. “to lobby for greater protection from oil and gas leasing on 

public lands.”) 

http://www.postindependent.com/news/local/divide-lease-decision-likely-to-land-in-court/
http://www.postindependent.com/news/local/divide-lease-decision-likely-to-land-in-court/


 3 

 

REPLY ARGUMENT 

I. SGI Has Failed to Demonstrate A Plausible Basis to Find That Defendant’s 

Challenged Publication Was Not Substantially True 

SGI argues that Kolbenschlag’s reader comment is materially false (not merely 

technically so), because it stated that SGI had paid a “fine” which, according to SGI, necessarily 

connotes that SGI was punished for its proven wrongdoing.  Resp. at 6.  SGI’s argument does not 

hold water.  It is well accepted that certain “fines” or “civil penalties” – monetary payments 

made to the government – are not deemed punitive, but are instead a means of compensating the 

government for lost revenues.  See, e.g., Thomas v. Comm’r., 62 F.3d 97, 102 (4th Cir. 1995) 

(holding that additional 50% tax imposed upon finding of tax fraud was compensatory, not 

punitive, and therefore did not implicate the “excessive fines” clause of the Constitution:  “We 

find that the $44,068 sanction imposed on Thomas does no more than compensate the 

government for its damages and costs.”). 

Thus, Kolbenschlag’s statement that SGI paid a “fine,” even if argubaly technically 

erroneous, is not materially false:  a defendant paying monies to the government treasury is 

reasonably understood to connote compensation or retribution for revenues the government was 

improperly denied, and for the administrative costs of collecting that compensation.
5
  See, e.g.,  

FAC Ex. 3 at 3 (Department of Justice’s explanation that the $275,000 payment SGI had agreed 

to make to the U.S. Treasury would “compensate the United States for the damages it incurred as 

                                                           
5
  While SGI may continue to assert publicly, as it does here, that it chose to settle the 

government’s antitrust case against it merely to avoid the higher cost it would have incurred to 

successfully defend that action, it has, in fact, pleaded (and thereby admitted) that “[a]fter 

conducting a two-year investigation, the United States determined that SGI’s and GEC’s 

agreement to bid jointly pursuant to the MOU constituted a per se violation of the Section 1 of 

the Sherman Act.”  FAC ¶ 18 (emphasis added). 



 4 

 

a result” of SGI’s alleged unlawful conduct).  Moreover, the Department of Justice justified its 

revised proposed settlement of the antitrust case by telling U.S. District Court Judge Richard 

Matsch that SGI’s monetary payment “would put others in the industry on notice that such 

anticompetitive conduct will not be tolerated.”  Id.  Thus, for purposes of SGI’s defamation 

claim, the claimed technical error in Defendant’s reader comment (like the numerous other 

publishers who reported SGI was “fined” or had paid a “fine”) is not a material falsehood.  See, 

e.g., Fry v. Lee, 2013 COA 100, ¶ 43 (“even if some readers in the legal field might have 

interpreted the word to mean a criminal charge, courts have held that technical errors in legal 

terminology are of no legal consequence in defamation actions . . .”); see also Mot. at 10 & n.7 

(citing cases). 

Indeed, it is a well-accepted practice of news outlets to report that a company has been 

“fined” when it enters into a settlement agreement or consent decree with the government in 

which the company expressly disavows any liability or unlawful conduct but agrees to an order 

to pay a sum to end the action.  See, e.g., Offshore Platform Owner Fined for Oil Discharges, 

The Maritime Exec. (Oct. 10, 2014), available at http://www.maritime-

executive.com/article/Offshore-Platform-Owner-Fined-for-Oil-Discharges-2014-10-17 

(reporting that oil company had been “fined” by three federal agencies when it expressly 

disavowed liability in the consent decree); NPR, Hyundai, Kia Fined $100 Million Over 

Misleading Gas Mileage Figures, (Nov. 3, 2014) available at 

http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2014/11/03/361146128/hyundai-kia-fined-100-million-

over-misleading-gas-mileage-figures (notwithstanding that the consent decree expressly 

disavowed any liability by those companies); Hannah Meisel, Citgo To Pay $2M Fine For 

http://www.maritime-executive.com/article/Offshore-Platform-Owner-Fined-for-Oil-Discharges-2014-10-17
http://www.maritime-executive.com/article/Offshore-Platform-Owner-Fined-for-Oil-Discharges-2014-10-17
https://www.epa.gov/sites/production/files/2014-10/documents/atp-ip-cd_0.pdf
http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2014/11/03/361146128/hyundai-kia-fined-100-million-over-misleading-gas-mileage-figures
http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2014/11/03/361146128/hyundai-kia-fined-100-million-over-misleading-gas-mileage-figures
https://www.epa.gov/sites/production/files/2014-11/documents/hyundai-kia-cd.pdf


 5 

 

Refinery’s CAA Violations, Law 360 (Jan. 9, 2017), available at 

https://www.law360.com/articles/878585/citgo-to-pay-2m-fine-for-refinery-s-caa-violations  

(reporting that under the proposed settlement, the EPA “would fine the oil company 

$1.95 million” even though the consent decree expressly states that “CITGO denies that it has 

violated and/or continues to violate . . . any statutory, regulatory, or permit requirements, and 

maintains that it has been and remains in compliance with the 2005 Consent Decree and all 

applicable statutes, regulations, and permits and is not liable . . . .”)).  Thus, ordinary readers 

reasonably understand a report that a company was “fined” to mean that it paid monies to the 

government to resolve a government charge of violation of law.  Mr. Kolbenschlag’s reader 

comment, like the numerous other publications that stated the same thing, was substantially true. 

II. SGI Has Failed to Demonstrate It Pleaded A Plausible Basis to Find That Defendant  

Published Any False and Defamatory Statement Concerning SGI with Actual 

Malice 

Nothing in SGI’s First Amended Complaint, nor in its Response, comes even close to 

meeting SGI’s burden of demonstrating it has pleaded facts from which it is “plausible” to 

conclude the Kolbenschlag either knew his challenged statement was false or that he “in fact 

entertained serious doubts as to the truth of [his] published statement.”  DiLeo v. Koltnow, 613 

P.2d 318, 321 n.4 (Colo. 1980) (citations omitted) (alternatively describing the required showing 

as publishing with a “high degree of awareness” that his statement was probably false); Fry, 

2013 COA 100 ¶ 21 (“Actual malice can be shown if the author entertained serious doubts as to 

the truth of the statement or acted with a high degree of awareness of its probable falsity.”). 

SGI cites to two cases in which the Colorado Supreme Court found sufficient evidence of 

actual malice because in both cases, the reporter failed to contact knowledgeable sources despite 

https://www.law360.com/articles/878585/citgo-to-pay-2m-fine-for-refinery-s-caa-violations
https://www.epa.gov/sites/production/files/2016-11/documents/citgopetroleumcorp-pdfmidwestrefiningllc-cd.pdf


 6 

 

having “obvious reasons to doubt” what he was about to publish.  Resp. at 8-9, 13–14 (citing 

Kuhn v. Tribune Republican Publishing Co., 637 P.2d 315 (Colo. 1981) and Burns v. McGraw-

Hill Broadcasting Co., Inc., 659 P.2d 1351 (Colo. 1983).  Neither of these cases has any 

application here.  See Spacecon Specialty Contractors, LLC v. Bensinger, 713 P.2d 1028, 

1047-48 (10th Cir. 2013) (distinguishing Burns and Kuhn). 

While it is true that failure to investigate in the face of obvious reasons to doubt what a 

libel defendant is about to report may satisfy the plaintiff’s evidentiary burden, none of the facts 

averred in the FAC fulfills that criterion.  The U.S. Supreme Court’s most recent analysis of the 

constitutional malice standard occurred in Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 

491 U.S. 657 (1989).  There, the Court made it abundantly clear that a publisher’s failure to 

conduct any investigation into the truth of information obtained from third parties, even if such 

failure would constitute “an extreme departure from the standards of investigation and reporting 

ordinarily adhered to by responsible publishers” does not establish actual malice, unless the 

publisher already had “obvious reasons to doubt” the truth of the information obtained and 

reported.  Id., 491 U.S. at 666, 688 (citations omitted).   As the Ninth Circuit Court of Appeals 

has observed: 

[A] publisher’s failure to conduct an investigation to verify the accuracy of 

reports it obtains from third parties cannot establish actual malice, ‘even when a 

reasonably prudent person would have’ conducted an investigation. . . . This is 

clearly the law; [New York Times Co. v.] Sullivan, [376 U.S. 254, 286-66 (1964)] 

itself reversed a libel verdict against a major newspaper that did nothing to 

investigate the accuracy of an advertisement that libeled the plaintiff. . . . What 

this means is that a publisher who does not already have ‘obvious reasons to 

doubt’ the accuracy of a story is not required to initiate an investigation that 

might plant such doubt. 



 7 

 

Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 960 F.2d 896, 901 (9th Cir. 1992) (citations omitted) 

(emphasis added); see also Price v. Viking Penguin, Inc., 881 F.2d 1426, 1433 (8th Cir. 1989) 

(“a failure to investigate cannot sustain liability unless there was already good reason to doubt 

the truth of the information in hand”). 

None of the factual averments in the FAC give rise to a plausible and reasonable 

inference that, at the time he posted his reader comment, Kolbenschlag had any reason to doubt 

the truth of what numerous others had published previously, including the advocacy organization 

Citizens for a Healthy Community with whom SGI strives to associate Mr. Kolbenshchlag 

(Resp. at 10-11):  “Gunnison Energy and SGI Interests Fined for Colluding on Lease Bids,” 

available at http://www.chc4you.org/gunnison-energy-and-sg-interests-fined-for-colluding-on-

lease-bids/   and “SG Interests and Gunnison Energy Agree to $1 Million Fine,” available at 

http://www.chc4you.com/sg-interests-gunnison-energy-agree-to-1-million-fine/. 

While SGI argues that the DOJ’s press release, which Kolbenschlag’s reader comment 

quoted from and linked to, should have apprised him of the purported falsity of his posting, 

Resp. at 10, SGI ignores the fact that the press release was headlined: 

Justice Department Settlement Requires Gunnison Energy and SG Interests 

to Pay the United States a Total of $550,000 for Antitrust and False Claims Act 

Violations 

Ex. 1 to FAC (emphasis added). 

Similarly, SGI suggests that it is plausible to presume that Kolbenschlag read the entire 

federal court file in the Government’s antitrust case, Resp. at 11, but SGI again ignores the fact 

the when he rejected the parties’ original settlement figure, Judge Matsch stated that he was not 

convinced “these settlements would act as a deterrence to these defendants and others in the 

http://www.chc4you.org/gunnison-energy-and-sg-interests-fined-for-colluding-on-lease-bids/
http://www.chc4you.org/gunnison-energy-and-sg-interests-fined-for-colluding-on-lease-bids/
http://www.chc4you.com/sg-interests-gunnison-energy-agree-to-1-million-fine/


 8 

 

industry. . .” and he therefore concluded that “the settlement of this civil action for nothing more 

than the nuisance value of this litigation is not in the public interest  . . . .”  Mot., Ex. E at 11 

(emphasis added).  Even if it were plausible to presume  Kolbenschlag actually had reviewed the 

entire federal court file (which it is not), that provides no basis for concluding that he seriously 

doubted that all of the prior publications, which similarly stated that SGI was fined for colluding 

to rig bids, were correct.  (Again, none of those prior publications has been the subject of any 

claim by SGI nor has any been retracted or corrected).  And, he would have read Judge Matsch’s 

order refusing to accept the first proposed settlement for mere “nuisance value” because it did 

not provide “deterrence” against similar wrongdoing in the future. 

Nor is it “plausible,” as SGI claims, that Kolbenschlag was personally involved in, or 

even aware of, the multiple public comments posted on the DOJ’s website in response to the first 

proposed antitrust settlement.  Resp. at 10-11.  But even if Kolbenschlag had reviewed those 

comments, or had played any role in their authorship, such knowledge or participation would 

only serve to defeat any plausible claim that he had serious doubts about to the truth of his reader 

comment.  See, e.g., Ex. 6 at 1 (letter from Mike Arnold of Paonia objecting to the proposed 

settlement in which the two oil companies would “pay fines of $275,000 . . . It is not fair that the 

two gas companies should violate the law and keep the leases.”); id. at 2 (Rosemary Bilchak 

letter of Apr. 18, 2012, stating that “GEC and SGI colluded to fix the bids on gas development 

leases,” and urging a larger “fine” and “jail time for the perpetrators” in order to punish them for 

“the severity of the crime”); id. at 5 (letter from Lazaros Bountour of Paonia, stating that “in this 

case, corrupt unethical executives intentionally violated the law” and urging “a judgment that fits 

the crime” to send “a strong message to those [who] are willing to intentionally break the law 



 9 

 

and cheat the public”); id. at pt. 2 p.1 (letter from Hal Brill of Paonia objecting to “inadequacy of 

the penalty.  A fine of $275,000 amounts to a slap on the wrist for a corporation of this size”); id. 

at pt. 2 p.8 (letter of Lynn E. Carroll of Paonia objecting to “fines of $275,000”:  “This is a slap 

on the wrist to companies breaking the law for profit” and urging DOJ to impose “prison time for 

the CEOs and other responsible officers of these two firms”).  Indeed, practically all of the letters 

from area residents included in SGI’s Exhibit 6 echo these same sentiments: the proposed 

settlement did not impose sufficiently severe penalties or fines on SGI to adequately punish it for 

colluding to rig bids and to deter others from similarly violating the law.  See Mot. at 4. 

The fact that Kolbenschlag has been outspoken in his public criticism of SGI, FAC ¶ 36, 

and has engaged in constitutionally-protected advocacy, including petitioning the government, in 

opposition to SGI’s extraction practices in the North Fork Valley, id. ¶ 38, is no proof, 

whatsoever, of actual malice with respect to the single challenged publication.  See, e.g., 

Egiazaryan v. Zalmayev, No. 11 Civ. 2670 (PKC), 2011 WL 6097136, at *8 (S.D.N.Y. Dec. 7, 

2011) (dismissing defamation claim for failure to plausibly plead actual malice where plaintiff 

alleged “hostility” to the Plaintiff but no facts indicating an “attempt to inflict harm through 

falsehood”). 

SGI asserts that it has only the most minimal burden of averring it is plausible that 

Kolbenschlag published with knowledge of falsity or with “a high degree of awareness of 

probable falsity,”  Resp. at 7-8 (arguing it need only plead facts “suggestive” of actual malice).  

However, as demonstrated by the numerous authorities cited in the Motion (at 11-12), courts 

across the nation applying the federal Twombly/Iqbal “plausibility” standard to actual malice in 

defamation cases have held otherwise, and for good reason: 



 10 

 

[T]he actual malice standard was designed to allow publishers the “breathing 

space” needed to ensure robust reporting on public figures and events.  Sullivan, 

376 U.S. at 271–72, 84 S.Ct. 710.  Forcing publishers to defend inappropriate 

suits through expensive discovery proceedings in all cases would constrict 

that breathing space in exactly the manner the actual malice standard was 

intended to prevent. The costs and efforts required to defend a lawsuit through 

that stage of litigation could chill free speech nearly as effectively as the absence 

of the actual malice standard altogether. 

Michel v. NYP Holdings, Inc., 816 F.3d 686, 702 (11th Cir. 2016) (emphasis added). 

Here, in response to Defendant’s Motion to Dismiss the original Complaint on these same 

grounds, SGI filed an Amended Complaint in which it attempted to set forth all factual 

averments that would create a reasonable inference that Kolbenschlag published with actual 

malice.  Thus, there is no basis for the Court to provide SGI with “another bite at the apple,” by 

dismissing without prejudice, and leave to amend.  The Amended Complaint should be 

dismissed with prejudice. 

CONCLUSION 

Retaliatory, baseless lawsuits like this one – intended only to punish a vocal critic
6
 and to 

deter others from expressing concerns with this plaintiff’s business practices that affect the land 

and water of Colorado residents– have no place in the courts of this State. 

For the reasons stated above, and in the Motion, the Court should grant the Defendant’s 

motion to dismiss, with prejudice. 

 

 

                                                           
6
  Tellingly, Plaintiff has acknowledged that any “damages” it seeks herein, combined 

with “attorney’s fees, penalties, and punitive damages,” does not exceed $100,000.  See District 

Court Civil (CV) Cover Sheet, filed Feb. 21, 2017. 



 11 

 

Respectfully submitted this 8th day of June, 2017. 

 

 

By    s/ Steven D. Zansberg   

 

Steven D. Zansberg 

LEVINE SULLIVAN KOCH & SCHULZ, LLP 

Attorneys for Defendant 

 

 

THIS MOTION WAS FILED WITH THE COURT THROUGH THE 

LEXIS/NEXIS FILE-AND-SERVE ELECTRONIC FILING PROCEDURES, 

UNDER C.R.C.P. 121(C), § 1-26. 

 

AS REQUIRED BY THOSE RULES, THE ORIGINAL SIGNED COPY OF THIS 

PLEADING IS ON FILE WITH LEVINE SULLIVAN KOCH & SCHULZ, 

L.L.P. 

 

 

 

CERTIFICATE OF SERVICE 

 

 I hereby certify that on this 8th day of June, 2017, a true and correct copy of the 

foregoing DEFENDANT’S REPLY IN SUPPORT OF MOTION TO DISMISS was served 

on the following counsel through the Lexis/Nexis CourtLink electronic court filing system, 

pursuant to C.R.C.P. 121(c), § 1-26: 

 

William E. Zimsky 

Abadie & Schill PC 

555 Rivergate Lane, Suite B4-180 

Durango, CO 81301 

 

        s/ Cynthia Henning   

       Legal Administrative Assistant 


