Mail on Sunday Forced into Another Climate Climbdown as David Rose Errors Exposed Again

Mail on Sunday Forced into Another Climate Climbdown as David Rose Errors Exposed Again
on

The Mail on Sunday newspaper has again been forced to correct the record after continuing to publish  misinformation about climate change by its reporter David Rose.

Yesterday the newspaper was forced to publish an apology about a story from over a year ago that repeated false claims about a study by American scientists suggesting that the so-called ‘hiatus’ in global warming never occurred. The newspaper wrongly stated that the study was based on “faulty data” and had “duped world leaders”.

The Mail on Sunday published a correction that admitted the paper had been forced to admit it broke the Editors’ Code of Practice.

The code states: “A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published”.

The incident highlights the weakness of newspaper regulation in the face of repeated and deliberate breaches.

In the past twelve months, five of Mr Rose’s articles have been shown to be false, with IPSO adjudications published on 6 August, 17 September and 24 September 2017.

Only a  month ago DeSmog UK covered the latest David Rose controversy after he wrote that “the world average temperature in January 2017 was about the same as January 1998”. The article implied this was evidence for a global warming ‘pause’ — an argument of which climate science deniers are fond, no matter how many times scientists point out its failings.

Given these repeated breaches of the Editors’ Code of Practice over an extended period, the question now is whether IPSO will now undertake a standards investigation into ‘The Mail on Sunday’.

The most recent complaint was made by Bob Ward, Policy Director of the Grantham Research Institute on Climate Change who has spent the past year pursuing the matter. The length of time between the publication of the article and the apology highlights an issue with the current IPSO process, whereby the disinformation can exist uncorrected for lengthy periods.

In 2013, Media Matters named the Mail on Sunday’s sister paper, the Daily Mail  “2013 Climate Change Misinformer of the Year” for stirring up of “faux controversies about climate science”, and in 2014, Greenpeace made an official release noting that David Rose is “not a credible source”, as has Wikipedia.

For more background on David Rose’s track record of disinformation, see his full profile on DeSmog UK’s  Disinformation Database.

Get Weekly News Updates

Related Posts

Opinion
on

The fossil fuel industry is pushing for the U.S. government to support methods to capture its climate pollution. But how effective are these "carbon management" approaches, and what are their consequences?

The fossil fuel industry is pushing for the U.S. government to support methods to capture its climate pollution. But how effective are these "carbon management" approaches, and what are their consequences?
on

Marcus Fysh, the MP for Yeovil, also has a stake in two banks that have financed billions in fossil fuels.

Marcus Fysh, the MP for Yeovil, also has a stake in two banks that have financed billions in fossil fuels.
on

A D.C.-based think tank with ties to fossil fuel money claims that shutting down the aging Line 5 pipeline would hurt Black communities in Michigan. Community activists say otherwise.

A D.C.-based think tank with ties to fossil fuel money claims that shutting down the aging Line 5 pipeline would hurt Black communities in Michigan. Community activists say otherwise.
on

An InfluenceMap report finds the major business trade association is lobbying against measures backed by some of its own members like investors and big banks that have called for uniform SEC rules on climate and environment.

An InfluenceMap report finds the major business trade association is lobbying against measures backed by some of its own members like investors and big banks that have called for uniform SEC rules on climate and environment.